Kender du nogen, som er taget på restaurant eller købt en speciel vin fordi de har fået den anbefalet? Hvis ikke, så kan vi fortælle dig, at referencer er en af de mest besøgte undersider på en hjemmeside. Skal vi hjælpe dig med at udvikle din næste referencehistorie så klik her.
Vores kunder siger ofte: ”Vi har svært ved at få gode referencer” og det er sikkert korrekt, hvis man bare venter på, at referencerne selv dumper ind af døren. Meget få kunder gør sig nemlig den ulejlighed at kontakte en leverandør for at udtrykke begejstring eller tilfredshed. Men rigtig mange kunder vil faktisk gerne udtrykke deres oplevelse med en leverandør, hvis man selv opsøger det. Hos Mr. Toucans kontakter vi ca. 5-7 kunder om året og vi er endnu ikke blevet afvist.
Hvorfor er referencer vigtigt?
Når nye kunder besøger en hjemmeside for første gang, er det vigtigt at hjemmesiden er troværdig. Da man ikke kan se eller høre en sælger, så skal vi altså skabe troværdigheden igennem læsning og oplevelse, hvilket referencer i den grad kan hjælpe med.
Referencer som er nutidige, brancheorienteret og uddybende med citater og billeder, har en enorm positiv indflydelse på troværdigheden hos den nye besøgende og er med til at gøre virksomheden bag hjemmesiden til en potentiel leverandør.
Hvad er en god reference?
Referencer kan hedde mange ting såsom udtalelser, cases, projekter mm. Det vigtigste er, at de fremgår af hovedmenuen og indeholder en beskrivelse af en specifik problemstilling med løsning og med udtalelser fra kunden. Vi har selv gode erfaringer med interviews, hvor vores kunder får en række spørgsmål, som vi så kan bygge en reference ud fra.
Hvordan vælger man den rigtige reference?
Mange tror at Novo, Lego, Danfoss, COOP etc. er de bedste referencer, men det er nødvendigvis ikke tilfældet. Dels er de store multinationale virksomheder svære at få til at udtale sig, bl.a. på grund af interne politiker og dels er det nødvendigvis ikke disse kunder som repræsenterer din målgruppe. Hvis jeres målgruppe er produktionsvirksomheder med 10-50 ansatte, er det måske bedre at finde referencer blandt disse virksomheder. Husk også at få en ”punchline” som f.eks. ”Vil I anbefale os til andre?”.