Sådan får du flere jobansøgninger

Er du også i markedet efter nye medarbejdere?

Så er det vigtigt, at du har et specifikt område på din hjemmeside, som er dedikeret til jobopslag og andre informationer ved at tage job hos jer. En PDF er ikke nok, og så ødelægger den også dine SEO-muligheder, da Googles robotter ikke kan læse Pdf’er.

6 gode råd: Sådan får du flere jobansøgninger

De seks råd er samlet ud fra en gennemgang af over 300.000 jobs på Ofir, med det formål at finde en rød tråd i, hvilke jobs der konverterer bedst.

1. Skriv lønnen i jobopslaget
På det danske jobmarked skriver man normalt ikke i et stillingsopslag, hvad lønrammen er. Det gør man til gengæld i England, hvor fire ud af fem jobansøgere synes at et job er mindre attraktivt, hvis der ikke står hvilken lønramme jobbet indeholder. “Det er utraditionelt i Danmark at skrive lønrammen i et jobopslag, men netop derfor er det en effektiv måde at differentiere sig på. Det giver opmærksomhed, og derfor vil der sandsynligvis også være flere ansøgere, forudsat at man giver en løn, der ikke er lavere end konkurrenterne” siger Karsten Vikke.

2. Brug underoverskrifter og skriv i punktform
“Det er kun et splitsekund, en ansøger bruger til at skimme for, om et jobopslag ser interessant nok ud til at læse igennem. Derfor skal man gøre brug af underoverskrifter og punktopstilling, så annoncen er nem at afkode” siger Thor Høst.
 
3. Stil ikke for mange krav
“Overvej hvor meget I kan eliminere i forhold til krav og kompetencer. Stil måske kun et eller to krav”, siger Thor Høst og fortsætter: ”Det handler om at få nogle kandidater til samtale. Derfor kan man med fordel vente med at stille alle kravene og vente med nogle af dem, til kandidaterne er kaldt til samtale.”

4. Vær opmærksom på sproget
Husk at bruge et sprog, som ansøgerne kan relatere sig til. Man kan f.eks. spørge medarbejderne i din virksomhed, om det er et sprog, som de forstår.
 
5. Call To Action
En klar ”Call To Action” jobannonce skal kunne motivere kandidaterne til at sende en ansøgning, både ledige og dem der sidder i jobs i dag. Derfor skal man melde ud, hvad der sker når man sender en ansøgning afsted. Fortæl eksempelvis, hvis der er et ”on boarding” program, og om der er en eller flere jobsamtaler i processen. Altså vær tydelig omkring hele jobsøgningsprocessen allerede i stillingsannoncen.
 
6. Den optimale længde på jobannoncen
Ved gennemgang af Ofirs annoncer, tyder det på, at den optimale længde på en jobannonce, der skal til for at den bliver læst- og konvenerer godt, indeholder omkring 400-500 ord.

Mr. Toucans Postkasse

Nyheder

Få tips og tricks til din hjemmeside

Få bedre resultater ud af din hjemmeside med vores nyhedsbrev. Hold dig opdateret i den digitale verden med nye tips og tricks hver måned.

Har du brug for en hånd?

SÅ er du kommet til det rigtige sted.

Brug for en hånd

Vi deler marketing hacks hver måned.

Lær hvordan du får mest mulig trafik og konverteringer med vores eksklusive tips, vi kun deler med vores abonnenter.