Gør både Google og dine kunder glade med SEO

SEO er forkortelsen af Search Engine Optimization eller Søgemaskineoptimering. Målet med SEO er at optimere hjemmesiden, så den rangeres højere i Google og de andre søgemaskiner. Højere placeringer i Google betyder mere synlighed og dermed mere trafik til din hjemmeside.

Når man arbejder med hjemmesider, er det vigtigt at man både indtænker brugeren og søgemaskinerne. Det er vigtigt, fordi søgemaskinerne hjælper med at præsentere jeres hjemmeside til flere personer. I bund og grund handler SEO altså om at hjælpe søgemaskiner til at forstå indholdet af din hjemmeside.

I 2021 kom Google med en opdatering af deres SEO-guidelines, hvilket de gør løbende hvert år. Denne opdatering havde dog en ekstra stor betydning, da den fokuserede endnu mere på brugerrejsen og brugeroplevelsen.

Nedenfor har vi listet nogle af de mest væsentlige faktorer, der spiller ind på hjemmesidens rangering i Google:

  1. Indlæsningstiden på hjemmesiden
  2. At hjemmesiden er tilpasset og designet både mobil, tablet og desktop.
  3. Problemfri brugerrejse og interaktionen

 

Indlæsningstid

Indlæsningstiden er den tid det tager for hele din hjemmeside at blive indlæst, når en bruger tilgår den fra sin browser. Indlæsningstiden, om det er for hele hjemmesiden eller specifikke sider,  påvirker brugeroplevelsen, og har stor indflydelse på konverteringsraten.

Ifølge Google anbefales en indlæsningstid på under 2,5 sekund. Disse hjemmesider belønnes med en højere placering i Google, hvor hjemmesider med en indlæsningstid på over 4 sekunder risikere ikke at få en placering.

Det er naturligvis muligt at optimere indlæsningstiden. Det kræver en fuld optimering af hjemmesiden.

Foruden at blive rangeret højere i Google, vil indlæsningstiden også have en konsekvens for antallet, der hopper ud af hjemmesiden. Er jeres indlæsningstid på hjemmesiden er over 4 sekunder, antages det at over 25% vil forlade siden med det samme igen.

 

Mobilvenlig

De fleste benytter deres mobiltelefon, når de søger på internettet. Det er derfor nødvendigt at have en mobilvenlig hjemmeside. Google har i 2021 meldt ud, at de kun indekserer ud fra mobilversionen af hjemmesiden. Det er derfor vigtigt ikke at udelukke indhold på mobilversionen og at hjemmesiden indlæses  hurtigt også via mobilen. Den bedste løsning for dette er et mobilvenligt design.

Et mobilvenligt design betyder, at hjemmesiden bliver tilpasset de forskellige enheder. Desuden hjælper et mobilvenligt webdesign også Google med at indeksere din hjemmesiden mere præcist Hvilket betyder, højere placeringer i søgeresultaterne.

Er jeres hjemmeside kun tiltænkt besøgende via computer, og ikke kompatibel med mobiltelefoner? Så vil det være på tide med en opgradering. Hvis en søgemaskine ikke finder jeres hjemmeside mobilvenlig, så bliver det svært for en potentiel kunde at finde din hjemmeside . Da mere end 60% af alle hjemmesider bliver tilgået fra telefonen, er det vigtigt at designet og hastigheden på de håndholdte enheder fungere.

 

Billeder

Vi ved alle, at billeder har en stor effekt på oplevelsen af en hjemmeside, men Google stiller flere krav end bare pæne billeder. Billederne skal nemlig være i formaterne: JPEG, GIF, PNG, BMP eller WebP. Da Søgemaskinerne er robotter, der gennemgår tekst, men desværre endnu ikke er særligt gode til at genkende billeder, er det vigtigt at lave en relevant billedtitel og billedbeskrivelse (alt-tag).

Billedbeskrivelsen gør det muligt for søgemaskinerne at kunne forstå og indeksere billeder på hjemmesiden. Det er vigtigt at både billedtitlen og billedbeskrivelsen er kort og beskrivende. Undgå at benytte billedtitler som ‘image1.jpg, eller billede.jpeg’.

 

Navigation & titler

For at kunne skabe en god brugeroplevelse, er det vigtigt at hjælpe brugeren med hurtigt at finde det indhold, de ønsker. Dette gøres blandt andet i form af en overskuelig navigation. Det hjælper søgemaskiner med at forstå, hvilket indhold I som virksomhed finder vigtig på jeres hjemmeside. Sørg for at hver underside har en beskrivende titel, som fortæller om indholdet på den pågældende side. Titlen skal fortælle både kunder og søgemaskiner, hvad emnet på den specifikke side omhandler. Sørg for at titeltekst er kort og informativt.

Vi vil som besøgende ikke bryde os om store irriterende og til tider meningsløse pop up vinduer. Det skaber forvirring, lige så vel som det gør jeres hjemmeside langsommere. Det er desuden vigtigt at al information er synlig på hjemmesiden, og der ikke er et pop up vindue, eller en reklame der dækker for dette.

Det er vigtigt at alle sider er tilgængelige fra hjemmesiden. Det betyder at en bruger skal kunne tilgå undersider, allerhelst, gennem menuen i toppen eller bunden. Bliver jeres kunder forvirret på hjemmesiden, gør Google det nok også. Sørg ligeledes for at knapper er placeret korrekt, og leder de besøgende ind på de rigtige sider, når de klikker på knappen. Googles søgemaskiner går ind og tester hver af disse link, det er derfor vigtigt at alle disse fungerer upåklageligt.

 

Opsummering

Kan du sige ja til alle ovenstående punkter? Hos Mr Toucans har vi kendskab til vigtigheden og den konstante udvikling der følger med SEO. Vi sørger altid for at gøre din hjemmeside SEO-venlig, som betyder en grundig gennemgang af det tekniske SEO efterfulgt af tekst- og søgeordsoptimering. 

Hvis du ønsker at læse mere om SEO optimering eller ønsker hjælp til optimering af din egen hjemmeside så kig videre nedenfor.

Mr. Toucans Postkasse

Nyheder

Få tips og tricks til din hjemmeside

Få bedre resultater ud af din hjemmeside med vores nyhedsbrev. Hold dig opdateret i den digitale verden med nye tips og tricks hver måned.

Har du brug for en hånd?

SÅ er du kommet til det rigtige sted.

Brug for en hånd

Vi deler marketing hacks hver måned.

Lær hvordan du får mest mulig trafik og konverteringer med vores eksklusive tips, vi kun deler med vores abonnenter.