
Visuel Identitet
Drift & Sikkerhed
Branding. Et godt brand er ikke bare et pænt logo og en knivskarp farvepalette. Det er dit løfte til markedet. Det er dét, der gør, at kunderne kommer igen – og bliver længere. For dig, der sidder i en teknisk virksomhed og måske endda har fødderne solidt plantet i ingeniør- og udviklingsrollen, kan branding hurtigt fremstå som noget, der hører til i marketingafdelingen og ikke i maskinrummet.
Men i virkeligheden er din branding en af de mest strategiske investeringer, du kan foretage. Især hvis du arbejder B2B og vil tiltrække større kunder, fastholde dine samarbejdspartnere – eller skille dig ud i mængden af konkurrenter.
Her får du 9 konkrete branding-strategier, der er værd at overveje – og implementere – i en teknisk B2B-virksomhed.
Det kan virke banalt. Men rigtig mange virksomheder (især tekniske) kommer til at kommunikere hvad de gør, frem for hvorfor de gør det.
Spørg dig selv: Hvad er det helt lavpraktisk, du hjælper dine kunder med? Ikke funktionelt – men på et højere, forretningsmæssigt niveau? Det kunne f.eks. være:
Når du har styr på den værdi, du skaber, bliver det meget nemmere at kommunikere troværdigt og differentierende.
SEO, annoncer og kampagner er nødvendige redskaber. Men uden en sammenhængende branding-strategi, risikerer du at miste retningen. En stærk branding-strategi giver dig en rød tråd i alt, hvad du kommunikerer.
Din strategi bør indeholde:
Overvej: Kommer dine kerneværdier til udtryk i dit website, dine salgspræsentationer og dine kundemøder?
Rigtig mange tekniske virksomheder lever stadig af relationer og fysiske møder. Men dine kunder researcher online længe, før de ringer – og de vurderer dig på din digitale tilstedeværelse, uanset om du sælger face-to-face eller ej.
Derfor bør din branding også fungere digitalt:
Igen handler det ikke om at være flashy – men om at fremstå kompetent, konsistent og tillidsvækkende.
Alle hævder, de er innovative, agile og kundecentrerede. Men hvad betyder det egentlig i praksis? Og hvordan kan du bevise det?
En stærk branding-strategi handler om at vise – ikke bare fortælle:
Det handler ikke om hype – det handler om evidens.
Du kan ikke bygge en stærk ekstern profil, hvis ikke tingene hænger sammen internt. Dine medarbejdere er en afgørende del af dit brand – og hvis de ikke forstår eller tror på virksomhedens vision, vil dine kunder heller ikke gøre det.
Overvej derfor:
Når alle i virksomheden taler samme sprog, styrker det både kulturen og den kommercielle styrke.
Branding har ofte lidt længere løbetid end performance marketing. Men det betyder ikke, at det ikke kan måles.
Lav KPI’er, der afspejler både branding og forretning:
Jo bedre du forstår, hvordan branding påvirker dine indsatser i salg og marketing, desto lettere er det at optimere indhold, design og kommunikation.
Det er ikke kun kunderne, der kigger på jeres brand. Potentielle medarbejdere gør det samme.
Hvis du vil tiltrække de dygtigste specialister og tekniske profiler, er det nødvendigt, at jeres brand også taler til dem. Det gør du bl.a. ved at:
Et stærkt employer brand kan være en afgørende konkurrenceparameter i en tid, hvor kvalificeret arbejdskraft er en mangelvare.
Det er okay at udvikle sig. Og det skal du faktisk – hvis du vil være relevant i mere end én sæson. Men det betyder ikke, at alt skal fuldstændigt redesignes hvert andet år.
En stærk brandstrategi giver dig fleksibilitet til at udvikle dig over tid. Den kan omfavne nye teknologier, nye services og nye markeder – uden at du mister din identitet undervejs.
Overvej: Er dit brand bygget til at skalere og bevæge sig – eller sidder du fast i noget, der virkede, da I var fem mand?
Sidst men ikke mindst: Klar, tillidsfuld kommunikation virker stadig bedst. Også hvis du sælger noget avanceret og komplekst.
Tænk over hvordan du kan:
Selv tung teknologi sælges stadig til mennesker – og mennesker køber af dem, de forstår og stoler på.
Kig på dit website. Dine præsentationer. Måden dine projektledere taler med kunderne på. Hænger det hele sammen? Føles det professionelt, moderne og teknisk troværdigt?
Hvis du finder huller eller uoverensstemmelser, så er det måske tid til at tage fat i din branding. Det behøver ikke være en stor forkromet proces. Det vigtigste er, at du begynder at arbejde strategisk med dit brand – ikke bare som en visuel identitet, men som en struktureret og målrettet kommunikationsindsats.
Vil du vide mere om, hvordan vi som digitalt bureau hjælper tekniske virksomheder med digital branding, der skaber resultater? Så tag fat i os. Vi har specialistindsigt og forstår dine kunder, fordi vi selv arbejder i krydsfeltet mellem teknologi og forretning.
Der er meget at vinde – og endnu mere at tabe – hvis man ikke tager sin branding alvorligt i dag.
Har du et projekt, du gerne vil drøfte med os, eller vil du gerne høre, hvordan vi kan hjælpe dig med at opnå bedre resultater?
Kontakt os og hør mere om mulighederne.
Besøg os her:
Herstedvang 8, 2620 Albertslund
Vi bruger teknologier som cookies til at måle trafik og optimere hjemmesiden. Ved at klikke ‘Accepter’ giver du samtykke til disse teknologier. Manglende samtykke kan have en negativ indvirkning på visse funktioner.
Har du brug for en hånd?
Så er du kommet til det rigtige sted.