Ny B2B E-handelsanalyse

Online indkøb er ikke til at komme udenom for B2B'erne

– Sælger du til BTB-kunder og tror at de ikke ønsker at indkøbe online? Så kan du godt tro om igen.

Nettet er BTB indkøberes primære sted at indkøbe. Det viser Dansk Erhvervs nyeste B2B E-handelsanalyse, der også kaster lys over indkøbernes forventninger til det fremtidige forbrug.

Dansk Erhvervs B2B E-handelsanalyse 2023 viser, at 83 procent af BTB-indkøberne indkøber online, og at knap 6 ud af 10 erhvervskøb bliver foretaget på nettet.

Nedenfor finder du fordelene ved at tilbyde online indkøb.

Mersalg

  • Når dine kunder er på platformen vil de blive tilbudt produkter eller ydelser, som er beslægtet med hovedproduktet eller ydelsen.
  • Det er nemt at afgive ordre, hvilket dine konkurrenter ikke kan.
  • Din virksomhed har åbent 24/7/365 for ordreafgivelse.

Besparelser

  • Automatisk optagelse af ordre.
  • Færre mails, der skal indtastes i økonomisystemet.
  • Færre telefonopkald med afgivelse af ordre.
  • Ordrerne ender direkte i økonomisystemet.
  • Kortere tid på at ændre produktdata (evt. fra økonomisystemet)

Færre fejl

  • Færre fejl ved optagelse af ordre.
  • Færre fejlleverancer.

Dansk Erhvervs analyse viser endvidere, at køberne handler oftere online, og at deres budgetter er vokset. Faktisk har hver fjerde indkøber et månedligt budget på mere end 100.000 kr.

“Den nye B2B E-handelsanalyse slår endnu en gang fast, at det ikke er til at komme udenom nettet for B2B’erne. Hvis man ikke giver BTB kunderne mulighed for at indkøbe online, går man simpelthen glip af køb” siger Andreas Børresen, som er chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Han fortsætter ”En anden god grund til at hoppe med på e-handelsvognen er, at der vil blive brugt flere penge på nettet i det kommende år. I hvert fald forventer 15 procent af indkøberne at skrue op for online indkøb.“

“Vi skal heller ikke undervurdere, at virksomhederne bliver mødt af stadig flere krav omkring bæredygtighed og ESG. Her kan nettet spille en vigtig rolle, fordi der er rigtig gode muligheder for at beregne klimaaftryk, søge efter grønne produkter og vælge klimavenlig levering, når man indkøber online.” afslutter Andreas Børresen.

BTB kundens vigtigste behov

  • Ønsker at kunne afgive ordre uden mail eller telefon korrespondance.
  • Ønsker at kunne afgive ordre 24/7/365.
  • Ønsker at kunne tilgå tidligere ordre eller udvalgt varesortiement online.
  • Ønsker at kunne se varestatus som nettopris, lagerstatus osv.
  • Ønsker at kunne download dokumentation, instruktion, brochureblad etc.

Kan vi byde på en kop kaffe?

Kontakt os

Har du et projekt, du gerne vil drøfte med os, eller vil du gerne høre, hvordan vi kan hjælpe dig med at opnå bedre resultater?

Kontakt os og hør mere om mulighederne.

Besøg os her:
Herstedvang 8, 2620 Albertslund

Har du brug for en hånd?

Så er du kommet til det rigtige sted.